De voetwassing. Johannes 13 tot en met Johannes 17 is één lange redevoering van de HEERE Jezus Christus. En hoewel de HEERE Jezus daarna naar Gethsémané gaat (Johannes 18 : 1 e.v.), waar Hij gevangen genomen wordt en de volgende dag gekruisigd zal worden, geeft deze lange redevoering op typologische en profetische wijze, aanschouwelijk onderwijs over het werk dat de HEERE Jezus Christus, na Zijn Opstanding aan ons doen zal.
Hij reinigt Zijn Eigen Lichaam
Hij reinigt namelijk Zijn Eigen Lichaam. En zonder dat wij hier overigens om vragen, blijkt de HEERE dit zo goed te doen, dat wij dan ook door Hem, heilig en onberispelijk gesteld worden voor Hem, en voor onze God en Vader. (Efeze 1 : 4; Efeze 5 : 27; Kolossenzen 1 : 22) De voetwassing
Volkomen gemeenschap met Christus en met elkander
Alle 4 Evangeliën beschrijven ons dezelfde plaats en hetzelfde moment en dezelfde omstandigheden. En niet de kruisiging is het thema van gesprek (hoe cruciaal ook) maar het thema van die avond is het uitzicht op de volkomen gemeenschap met Christus en met elkander, die wij zullen hebben in Zijn Opstanding. (Na de kruisiging, en na de dood van de HEERE Jezus.)
De voetwassing
De voetwassing